JUDEŢUL PRAHOVA
CONSILIUL LOCAL BREAZA
HOTĂRÂRE
pentru aprobarea Master Planului privind
lucrarile de reabilitare a sistemelor
publice de alimentare cu apa, canalizare si epurarea apelor uzate pentru
Judeţul Prahova
Având în vedere Expunerea de
nr.670/15.01.2009 formulata de dl. Ferastraeru Nicolae, Primarul orasului
Breaza, prin care se propune aprobarea Master
Planului de apă şi apă uzată din Judeţul Prahova;
Tinand seama de:
-
Raportul
de specialitate nr. 804/19.01.2009, intocmit de dl. Cosmulescu Nicolae,
reprezentant Compartiment API;
-
Raportul
comisiei buget finante, administrarea doemniului public si privat.. comert si
servicii din cadrul consiliului Local Breaza
-
Avizul
nr. 1094/23.01.2009 al secretarului orasului Breaza;
În temeiul
prevederilor art.36 alin. 4 lit. d raportat la alin.2 lit. „b” şi art 115
alin. (1) lit. “b” coroborat cu art.45
alin. 2 lit. “d” din Legea nr. 215/2001
privind administraţia publică locală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Consiliul Local Breaza adoptă prezenta hotărâre:
Art.1.
Se aprobă Master Planul privind lucrarile de reabilitare a sistemelor publice de alimentare cu apa,
canalizare si epurarea apelor uzate pentru Judeţul Prahova cu documentatia
aferenta acestuia in care se regaseste si orasul Breaza, conform anexelor, care
fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2. Serviciul Administratie publica Locala va comunica prezenta:
Institutiei Prefectului, Biroului UATPM, Serviciului financiar-contabil si o va
face publica.
Preşedinte
de Şedinta Contrasemnează:
Consilier, Secretar,
Breaza, 29 ianuarie 2009
Nr. 1
A895/AD-A0003/Rev.1
Uniunea
Europeana Guvernul Romaniei
Asistenta Tehnica
pentru Pregatirea Proiectelor in Sectorul de APA / Apa Uzata din Romania
Judetele Prahova,
Prahova, Neamt, Iasi si Bacau
Ajutor European 123050 / D / SV / RO /
Masuri ISPA
2005/RO/16/P/PA/001-2
MASTER PLAN JUDETUL PRAHOVA
09/12/2008 –
VERSIUNE FINALA
INFORMATII ESENTIALE
REVIZII
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
08.12.08 |
Versiune
Finala Limba Romana |
V.Tarca, |
|
|
1 |
19.11.08 |
Versiune
Finala |
Heuner, Boer, Baret |
Bach |
Littlewwod |
0 |
31.07.08 |
Draft
Version |
Lumass. |
Bach |
Haibach |
Rev. |
Data |
Modificari |
Executat |
Verificat |
Aprobat |
CAPITOLUL 0
Descriere
Generala
DESCRIERE GENERALA
Obiectivele
si scopul Master Planului
Dupa aderarea la Uniunea Europeana in Ianuarie 2007,
Romania, ca stat membru, a avut posibilitatea de a primi suport economic prin
Fondurile de Coeziune, fond care asigura statelor mai sarace din Uniunea
Europeana, ajutor financiar in domeniile mediului si infrastructuriii transporturilor.
Pentru a asigura utilizarea optima a resurselor
financiare disponibile, aceste moduri de finantare se bazeaza pe proiecte.
Pregatirea si elaborarea Proiectului complet si adecvat se poate face doar cu Asistenta Tehnica pentru Pregatirea Proiectului (AT).
AT trebuie sa fie punctul de pornire care sa asigure
securitatea finantarii din Fondurile de Coeziune, sa stabileasca o linie ferma
a proiectului si corespunzator, sa asigure initierea implementarii proiectului.
Obiectivele specifice ale Asistentei Tehnice sunt:
·
Sa elaboreze
proiectul regional pina la faza in care acesta poate fi propus pentru
cofinantare din partea Uniunii Europene;
·
Sa asigure
achizitia publica eficienta si planul de implementare;
·
Sa elaboreze,
intr-o astfel de maniera documentele, incat sa asigure modul de implementare al
planului;
·
Sa asigure in
paralel pregatirea din mers a personalului viitorului beneficiar final;
·
Sa asigure
asistenta in instituirea Unitatilor de Implementare a Proiectului (UIP)
Obiectivul general al Master Planului pentru judetul Prahova, document ce
acopera o perioada de 30 de ani, este de a releva si prioritiza atat
investitiile necesare cat si celelalte investitii complementare, in vederea conformarii cu obligatiile generale ale Uniunii Europene
si Romaniei in ceea ce privaste asigurarea serviciile publice de alimenntare cu
apa si tratare ape uzate in perioada de tranzitie post-aderare.
Tinand cont de Directiva
U.E. 91/271/CEE, transpusa in legislatia nationala prin HG 352/2005, modificata
prin HG 188/2002, referitoare la colectarea si tratarea apelor uzate urbane si
evitarea deversarii apelor reziduale netratate in apele curgatoare naturale, in
Master Plan se definesc datele limita de conformare privind colectarea si
tratare apelor uzate urbane, in functie de dimensiunile aglomerarilor.
Tinand cont de Directiva
U.E. 98/83/EC privind calitatea apei destinate consumului uman, transpusa in
legislatia nationala prin Legea 458/2002 cu privire la apa potabila, modificata
prin Legea 311/2004, in Master Plan se definesc datele limita de conformare si parametrii
care trebuiesc atinsi privind calitatea apei potabile, deasemenea tot in
functie de dimensiunile aglomerarilor
Analiza
Situatiei curente
Judetul Prahova este situat in partea central-sudica a
Romaniei, cu o populatie de circa 822.036 locuitori. Capitala judetului este
municipiul Ploiesti. Un alt oras important este Campina. Principalele cursuri
de apa ale judetului sunt raurile Prahova, Doftana, Teleajen si Cricovul Sarat.
Climatul este temperat-continental, verile sunt
fierbinti iar iernile sunt geroase. Topografia judetului Prahova este variata,
cuprinzand arcul sudic al Muntilor Carpati in Nord, respectiv luncile raurilor
si zonele de ses in Sud.
Muntii Carpati sunt formati din roci sedimentare
datand din perioada Cretacica pana in Pliocen. Principalele structuri tectonice
sunt orientate pe directia NV-SV si tendinnte pe directiile VSV - ENE. Cele mai
recente sedimente sunt depozitele aluvionare si fluviatile aflate in luncile
riurilor si datand din cuaternar.
Analizele socio-economice au
furnizat date privind dezvoltarea demografica, macro economia judetului,
nivelul ratei somajului, principalele activitati industriale si serviciile de
furnizare a apei potabile precum si cele legate de tratarea apelor uzate.
La 1 Ianuarie 2007,
Judetul Prahova avea 822.081 locuitori. Acesta
reprezinta 3,8% din totalul populatiei Romaniei si 24,9% din populatia Regiunii
Muntenia - Sud. Datorita acestui fapt, judetul Prahova reprezinta cel mai mare
judet din cadrul regiunii, si al doilea judet ca marime la nivel national, dupa
judetul Iasi. Populatia judetului Prahova a descrescut cu o rata annuala de
0,40%, de la 879.821 locuitori in 1990 la 822.081 locuitori in 2007.
Descresterea este usor inferioara ratei nationale de descrestere annuala
(0,43%). La nivelul judetului, statistic, o gospodaria medie este constituita
din 3 persoane.
S-a realizat deasemenea o evaluare a
cadrului legal si institutional. Cel mai important operator de apa este
“Compania Hidro Prahova” creata in Aprilie 2005.
Resursele de apa ale judetului Prahova constau din
surse de apa de suprafata si surse de apa subterane; cele mai importante surse
de apa de suprafata sunt raurile Doftana si Teleajen cu barajele de la Paltinu
si Maneciu. Principalele surse de apa subterana sunt campurile de foraje din
jurul Municipiului Ploiesti, campurile de foraje Tinosu si Baltesti. In cea mai
mare parte a judetului, cu precadere in partea de Sud-Est, toate sursele
subterane disponibile de apa, inclusiv forajele din care se asigura serviciile
publice, sunt poluate si din acest motiv nu sunt adecvate alimentarii cu apa.
Alimentarea cu apa potabila
Toate cele 14 orase si 58 din cele 90 de comune rurale
au servicii de alimentare cu apa potabila. Atat sistemele orasenesti cat si cele
comunale sunt in cea mai mare parte imbatranite, in ultima perioada
accesindu-se o serie de programe de dezvoltare si modernizare, aflate actual in
derulare.
Principalele sisteme de alimentare cu apa sunt Valea Azugii
– alimentind orasele Azuga, Busteni si Sinaia; sistemele de acumulare Paltinu,
pe raul Doftana si Maneciu pe raul Teleajen (incluzind barajul de la Valenii de
Munte) reprezinta principalele sisteme de alimentare cu apa ale oraselor
Ploiesti, Campina, Valenii de Munte si Baicoi; sistemul de captare din foraje
zona Baltesti furnizeaza necesarul de apa pentru orasele Mizil si Urlati.
La nivelul judetului opereaza 8 Statii de Tratare Apa
(STA):
-
STA Azuga – alimenteaza
sistemele Azuga, Busteni, Sinaia;
-
STA Voila – alimenteaza
ramura Paltinu a sistemului principal de transport al judetului;
-
STA Valenii de Munte -
alimenteaza ramura Teleajen a sistemului principal de transport al judetului;
-
STA Valea lui Conci –
alimenteaza localitatea Comarnic;
-
STA Schiulesti – alimenteaza
localitatea Slanic;
-
STA Boldesti – alimenteaza
localitatea Boldesti;
-
STA Gradistea – alimenteaza
localitatea Gradistea.
Lungimea totala a retelei de distributie
este de circa 2.255 km, din care 51% in zona urbana. Media ratei de conectare
este de 65%, 531.000 din cei 822.081 de locuitori fiind conectati la sisteme de
furnizare a apei potabile.
Problemele generale sunt identificate, situatia
existenta a surselor de apa este inregistrata, iar proiectele in derulare sunt
evaluate.
SAMTID (Reabilitarea retelelor de Distributie si Transport
a apei potabile in orase mici si mmedii din judetul Prahova), unul din cel mai
mare program PHARE derulat in Romania, este in faza de finalizare cu succes a
lucrarilor de invvestitii in localitatile Azuga, Baicoi, Breaza, Busteni,
Comarnic, Mizil, Plopeni, Sinaia, Slanic si Urlati.
Au fost determinate performantele operationale ale
captarilor, statiilor de tratare a apei, conductelor de aductiune,
rezervoarelor, statiilor de pompare si retelelor de distributie, propunandu-se
masurile necesare imbunatatirii situatiei actuale, in vederea realizarii celui
mai potrivit sistem de alimentare.
Toate orasele au reteaua de distributie imbatranita,
cu pierderi de apa mari care ating circa 50% din productie. Noile retele care
au fost construite in ultimii ani sunt, in general, in conditii
corespunzatoare.
De asemenea exista sisteme lungi de transport intre STA Voila – pe raul Doftana - , STA
Valenii de Munte – pe raul Teleajen – si municipiul Ploiesti, care alimenteaza
in acelasi timp si localitatile din vecinatatea conductei de transport.
In 38 din cele 90 de comune rurale nivelul nitratilor
din sursele publice de apa depaseste nivelul legal. In vederea conformarii cu
directivele de furnizare a apei potabile, toate aceste
localitati trebuie sa aibe un sistem adecvat de furnizare a apei pana in anul
2015.
Principalul furnizor si operator de
servicii privind alimentarea cu apa si tratare ape uzate este compania HIDRO
PRAHOVA. Aria acoperita cu servicii include orasele Campina, Azuga, Baicoi,
Breaza, Comarnic, Mizil, Plopeni, Sinaia, Slanic si Urlati, si 16 comune
arondate acestora. Numarul total de angajati in anul 2007 la nivelul
operatorului este de 507 persoane.
Colectarea si epurarea apelor uzate
Majoritatea statiilor de epurare a apelor uzate (SEAU)
din judetul Prahova sunt vechi, avand
infrastructura cat si echipamentele mecano-electrice intr-o stare foarte
precara. Statiile de tratare evacueaza apa insuficient epurata in bazinele
raurilor. Facilitatile existente sunt realizate dupa proiecte vechi, echipamentele
existente sunt invechite, din cauza
lipsei de fonduri nu au fost facute investitiile necesare, iar cunostintele
necesare pentru operarea eficienta din punct de vedere tehnic si financiar a
statiilor de epurare sunt limitate.
Treapta tertiara de epurare, care este necesara pentru
toate aglomerarile cu mai mult de 10.000 P.E. nu a fost inca inplementata in
nici una din statiile de epurare; deasemenea, nu sunt luate masurile adecvate
pentru tratarea si depozitarea namolurilor.
Sistemul de colectare a apelor uzate este intr-o stare
precara, din cauza infiltratiilor si scurgerilor, precum si din cauza
proastelor conexiuni dintre conductele de colectare a apei pluviale si cele de
colectare a apelor uzate.
In judetul Prahova au fost identificate urmatoarele
probleme majore ale facilitatilor de epurare a apelor:
1.
Volumul de apa
uzata care intra in statiile de epurare coroborat cu nivelul scazut de poluanti
degradabili din apa indica o rata mare spre foarte mare a infiltrarii de apa
pluviala in reteaua de colectarea a apei uzate din orasele implicate.
2.
Sunt foarte multe
sectiuni de retea de canalizare deteriorate (beton faramitat, sectiuni
infundate, conducte din azbociment strapunse de radacini de arbori etc.)
3.
In majoritatea
oraselor, rata insuficienta de conectare la sistemul centralizat de canalizare
conduce, la un risc sanitar ridicat mai ales in zonele in care populatia este
conectata la o retea de apa potabila.
4.
Apa uzata este
deversata partial direct in cursurile de apa, ocolind facilitatile de epurare
existente.
In judetul Prahova sunt circa 430 km de
retea de colectare. 245.000 P.E. sunt deja conectati, rezultand o rata de
conectare de circa 30 % referitor la populatia echivalenta a judetului care
este de circa 1.061.000 P.E. Majoritatea retelelor de colectare sunt mai vechi
de 40 de ani, in stare proasta si din experienta se poate considera ca normala
o rata de infiltrare de circa 30%, in unele cazuri chiar o rata mai ridicata. O
analiza amanuntita se va face insa la faza de studiu de fezabilitate.
Urmatoarele orase sunt dotate cu facilitate de epurare
a apelor uzate:
Localitatea |
Treapta de Epurare |
Starea functionala |
Sinaia |
Secundar |
Da |
Maneciu Ungureni |
Secundar |
Da |
Maneciu Pamateni |
Secundar |
Da |
Breaza |
Secundar |
Da |
Slanic |
Secundar |
Da |
Cornu |
Secundar |
Da |
Câmpina |
Secundar |
Da |
Valenii de Munte |
Secundar |
Da |
Floresti |
Secundar |
Date incomplete |
Novacesti, Calinesti, Catina |
Secundar |
Date incomplete |
Filipesti |
Secundar |
Da |
Baicoi |
Secundar |
Da |
Boldesti Scaeni |
Secundar |
Da |
Urlati |
Secundar |
Da |
Mizil |
Secundar |
Da |
Plopeni |
Secundar |
Da |
Valea Calugareasca |
Secundar |
Da |
Ploiesti |
Secundar |
Da |
O serie de comune au asigurate solutii individuale de
tratare ape uzate, in general fose septice sau module monobloc aferente
cladirilor de tip “bloc”. Numarul exact al acestor facilitati nu a putut fi
determinat.
Apa uzata de provenienta industriala
In timpul campaniei de colectare a datelor, a fost
realizata o baza de date cu informatii privind apa uzata de provenienta
industriala si societatile care deverseaza apa uzata de provenienta industriala
in judetul Prahova (a se vedea anexa B5 din cadrul Master Planului).
Numai 23 din cele 57 de unitati
industriale din judetul Prahova deverseaza direct apa uzata catre rauri
(raurile Prahova, Azuga si Teleajen). Cea mai mare parte a acestor unitati
industriale sunt prevazute numai cu treapta mecanica de tratare, si, in unele
cazuri si treapta biologica.
Restul de 34 de unitati industriale
deverseaza direct in reteaua de canalizare existenta. Cele mai multe dintre
accestea au cel putin o treapta de pre-epurare sau de epurare mecanica, iar
cateva au si treapta de epurare biologica. Deoarece aceste deversari afecteaza
direct procesele de epurare, cat si capacitatile hidraulice ale statiilor de
epurare, prezentul Master Plan trebuie sa tina cont si de influenta acestora in
proiectarea noilor statii de epurare.
Depozitarea namolului
Trebuie precizat ca nu exista nici un fel de date
privind calitatea namolurilor rezultate in procesele de epurare.
Nu exista date disponibile privind locatii sau
localitati in care sa se faca depozitarea namolului. In vederea evitarii
efectelor negative asupra mediului sistemul de depozitare a namolului trebuie
imbunatatit imediat
Prognoze
S-au facut prognoze privind dezvoltarea
socio-economica, necesarul de apa potabila si generarea de apa uzata.
Asupra dezvoltarii populatiei sunt facute mai multe
prognoze. In Master Plan este folosita ca referinta prognoza EUROSTAT. Pornind
de la aceasta, s-a estimat o descrestere usoara a populatiei pe perioada
derularii Master Planului.
Estimarea necesarului de apa potabila s-a facut pe un
consum specific menajer de 110 l/pers/zi, consum specific nemenajer de 25-50
l/pers/zi si pierderi de 25%. Din aceste date rezulta necesarul specific zilnic
de 170 l/pers/zi pentru aglomerari rurale si de 200 l/pers//zi pentru
aglomerarile urbane. Produsul dintre necesarul specific si populatia estimata
ne conduce la valoarea cantitatii de apa potabila necesara in perspectiva.
Pentru orase, necesarul a fost suplimentat cu necesarul de apa pentru industrie.
Proiectarea noilor statii de tratare s-a facut luand in considerare o rata de
conectare de 100%.
Mai jos este figurat un tabel cu ratele de conectare,
consumurile specifice si necesarul de apa actual si previzionat. Tabelul ofera
un rezumat al prognozelor privind cererea de apa in judetul Prahova.
|
2010 |
2013 |
2015 |
2018 |
2021 |
2025 |
2030 |
2037 |
|
Conectati la reteaua de apa potabila |
pers |
544,734 |
638,244 |
699,056 |
723,267 |
741,664 |
750,537 |
729,423 |
697,440 |
Total Populatie
Connectata |
% |
67.16 |
79.83 |
88.28 |
92.69 |
96.54 |
99.89 |
100.00 |
100.00 |
Nevoi casnice |
mł/zi |
59,921 |
70,207 |
76,896 |
79,559 |
81,583 |
82,160 |
80,237 |
76,718 |
Nevoi non-casnice |
mł/zi |
28,292 |
31,576 |
33,718 |
34,616 |
35,233 |
35,479 |
34,665 |
33,452 |
Pierderi de apa |
mł/zi |
20,783 |
24,157 |
26,350 |
27,217 |
27,866 |
28,160 |
27,364 |
26,162 |
Total necesar apa |
mł/zi |
108,996 |
125,940 |
136,964 |
141,392 |
144,682 |
146,199 |
142,266 |
136,333 |
Tabelul
1: Prognoza
asupra necesarului de apa in judetul Prahova
Calculul starii actuale, precum si prognozele privind
cantitatile viitoare de apa uzata s-au facut in concordanta cu analliza
necesarului de apa potabila.
Pentru zonele rurale (aglomerari ≤ 10.000
P.E.), a fost luata in considerare o productie de apa uzata de 135l/pers/zi iar
pentru zonele urbane (aglomerari > 10.000 P.E.) de 160l/pers//zi.
Cererea de Oxigen Biologic in 5 zile (BOD5) a fost stabilita la
valoarea de 60g/P.E./zi in concordanta cu Articolul 2 din Directiva U.E. 91/271/CEE, transpusa in legislatia
nationala prin HG 352/2005, modificata prin HG 188/2002, referitoare la
colectarea si epurarea apelor uzate urbane si evitarea deversarii apelor
reziduale neepurate in apele curgatoare naturale.
Aprecierea contributiei industriei la volumul de apa
uzata s-a facut prin majorarea productiei casnice de apa uzata cu un procent
conform urmatorului algoritm:
·
Aglomerari ≤ 2.000 P.E.: 0 %
·
Aglomerari
≤ 5.000 P.E.: 10 %
·
Aglomerari > 5.000 P.E.: 15 %
Infiltratiile de apa in sistemul de colectare, avand
ca efect cresterea volumului de apa uzata colectata au fost aproximate la
valoarea de 30% din productia casnica de apa uzata.
Pe baza acestor estimari s-au putut evalua atat
volumul de lucrari necesare in domeniul apelor uzate, cat si investitiile
necesare.
In tabelul urmator se regaseste un sumar
al prognozelor privind debitele de apa uzata si gradul de poluare pentru
judetul Prahova.
Prahova |
|
2010 |
2013 |
2015 |
2018 |
2021 |
2025 |
2030 |
2037 |
Populatie
conectata la SEAU |
Pers |
285,343 |
406,384 |
487,078 |
689,615 |
693,534 |
697,452 |
705,289 |
713,125 |
Total Populatie conectata |
P.E. |
323,002 |
557,021 |
713,033 |
929,631 |
933,549 |
937,468 |
945,304 |
953,141 |
Apa uzata
menajera |
mł/zi |
47,883 |
66,011 |
78,097 |
103,888 |
101,898 |
102,427 |
103,485 |
104,543 |
Apa uzata
industriala |
mł/zi |
16,245 |
28,774 |
36,268 |
37,679 |
37,633 |
37,642 |
37,660 |
37,679 |
Apa din
infiltratii |
mł/zi |
16,245 |
27,084 |
34,310 |
42,470 |
41,873 |
42,032 |
42,349 |
42,666 |
Total Apa uzata colectata |
mł/zi |
80,374 |
121,870 |
148,675 |
184,036 |
181,403 |
182,100 |
183,494 |
184,887 |
Gradul de poluare (BOD5) |
t/an |
7,074 |
12,199 |
15,615 |
20,359 |
20,445 |
20,531 |
20,702 |
20,874 |
Tabelul 2: Debitele de apa uzata si gradul de poluare pentru judetul
Prahova
Conform acestui program de implementare rata de
conectare la un sistem centralizat de colectare a apei uzate va creste in
intervalul 2010 – 2015 cu 195 %. Rata de conectare pe cap de locuitor va creste
cu 99%.
Prin tratatul de aderare, obiectivele privind
calitatea apei potabile furnizate presupun investitii directe in zonele rurale
care se alimenteaza cu apa sub standardul de calitate din puturi publice si
care nu au o retea de distributie a apei potabile. In zonele rurale care se
alimenteaza cu apa sub standardul de calitate din puturi publice dar unde
exista o retea de distributie cu apa de calitate, conformarea la cerintele U.E.
s-ar face prin conectarea tuturor locuitorilor la reteaua de apa potabila. In
majoritatea puturilor publice, nivelul de oxidabilitate si continutul de
nitrati sunt peste limitele acceptate. Termenul limita pentru incadrarea in
standarde este 2010 pentru gradul de oxidabilitate si 2015 pentru continutul de
nitrati.
Obiectivele din Programul Operational Sectorial (POS
Mediu) stabilesc pentru apa potabila distribuita in retea atingerea unei rate
de conectare de 70 % pana in anul 2015.
Judetul Prahova este
constituit din 73 de aglomerari cu mai mult de 2.000 P.E., care sunt programate
sa se conformeze cu legislatia Europeana si Romana in ceea ce priveste apele
uzate la termene bine definite. Termenele de conformare cuprind intervalul 2010
– 2018 si impun anumite cerinte, functie de marimea aglomerariii.
Analiza
Optiunilor
Definitia aglomerarii se face in conformitate cu Directiva U.E. 91/271/CEE referitoare la colectarea si
epurarea apelor uzate urbane (UVWTD). Conform acestei Directive, o aglomerare
reprezinta o zona in care populatia si/sau activitatile economice sunt
suficient de concentrate pentru colectarea si epurarea centralizata a apelor
uzate.
Localitatile incluse in definirea aglomerarillor au
fost alese conform cu Programul Operational Sectorial (POS Mediu), in Anexa 3
fiind cuprinde toate asezarile principale avand termene de conformare nu mai
tarziu de anul 2015 (Faza 1) respectiv anul 2018 (Faza a 2-a). Deasemenea, s-a
facut si o repartitie a populatiei in teritoriu, care a condus la definirea, in
acest Master Plan, de aglomerari pentru toate asezarile cu mai mult de 2.000 de
locuitori. Mai mult, s-a tinut cont de toate localitatile in care exista deja o
retea de colectare si o statie de epurare a apelor uzate.
Primul pas in definirea aglomerarilor a fost
identificarea limitelor fiecarei aglomerari. Zonele concentrate existente, ca
si zonele de dezvoltare ulterioara au fost incluse in interiorul limitelor
aglomerarii. In pasul urmator, aglomerarile astfel definite au fost incluse in
clustere. Gruparea pe clustere este necesara in sensul cresterii ratei de
conectare la sistemul de colectare/epurare al apelor uzate in modul cel mai
eficient din punct de vedere al costurilor.
Pentru judetul Prahova au fost identificate 73 de
aglomerari privind apele uzate. (A se vedea plansa PH-WW-001).
Judetul Prahova |
Numar total |
Localitati |
421 |
Clustere |
61 |
0 < Aglomerari < 2.000 P.E. |
212 |
2.000 < Aglomerari < 10.000
P.E. |
57 |
Aglomerari > 10.000 P.E. |
15 |
In ceea ce priveste alimentarea cu apa potabila, in
judetul Prahova, au fost identificate 25 de zone de alimentare cu apa potabila
bine dezvoltate, cateva aglomerari fiind deja conectate la un sistem
centralizat de distributie a apei potabile.
Toate aglomerarile constituite pentru apa uzata sunt
cuprinse in zonele de alimentare cu apa potabila. Mai mult, toate asezarile cu
mai mult de 50 de locuitori au fost luate in considerare. Zonele de alimentare
cu apa potabila, care acopera aproximativ tot judetul, au facut obiectul unei
analize de optiuni in vederea definirii celei mai eficiente solutii de
alimentare cu apa potabila din punct de vedere al costurilor. Aceste rezultate
sunt prezentate in subcapitolul “Analiza Optiunilor”.
Analiza Optiunilor
Analizele de optiuni au fost facute atat pentru apa
potabila cat si pentru apa uzata. Rezultatele acestor analize indica
oportunitatea implementarii de sisteme centralizate sau descentralizate de
alimentare cu apa si de epurare a apelor reziduale.
Strategia adoptata in vederea determinarii celei mai
potrivite solutii in sectorul apelor
uzate a fost una de tip de la caz la caz, fiind luate in considerare diferite
solutii tehnice.
Alegerea intre folosirea unui sistem centralizat sau
descentralizat se bazeaza pe analiza economica a fiecarei solutii tehnice,
respectiv prin calcularea in valori actuale a costurilor implicate de fiecare
varianta. In final, s-a ales solutia cea mai eficienta din punct de vedere al
costurilor.
Prin ipotezele si datele luate in calcul, analiza de
optiuni da imaginea detaliata a modului de abordare a investitiei. Analiza
economica cuprinde costurile legate de investitii dar si costurile de operare
si mentenanta pentru fiecare element relevant. Fundamentarea alegerii celei mai
potrivite solutii pentru aglomerari clusterizate a fost Valoarea Prezenta Neta.
Ca si un rezultat al analizei de optiuni,
solutia unei statii de epurare (SEAU) comuna mai multor aglomerari s-a dovedit
a fi cea mai eficienta abordare pentru toate aglomerarile studiate. Deasemenea,
costurile reduse de mentenanta si operare a unei singure unitati centrale de
epurare sunt un argument in plus pentru folosirea sistemelor centralizate de
colectare si epurare a apelor uzate. Aglomerarile sub 2.000 P.E. au fost
conectate in cazul in care prin aceasta aglomerare trece colectorul principal
al unei aglomerari mai mari, sau in cazul in care statia de epurare (SEAU) este
situata in interiorul aglomerarii mai mici.
In functie de termenele de conformare si de pozitia
geografica a localitatilor, consultantul a propus o etapizare pe faze a
investitiilor dintr-o aglomerare.
Analiza de optiuni este prezentata in
detaliu (evaluarile de la caz la caz) in Anexa D4.2. Rezultatele finale ale
analizei sunt centralizate in tabelul 5.3-2 din capitolul 5 ale Master
Planului, prezentand care sunt solutiile cele mai eficiente din punct de vedere
economic pentru toate aglomerarile din judetul Prahova. (a se vedea si plansa
anexata)
Analiza de optiuni pentru sectorul apei potabile a fost facuta pe baza conditiilor existente.
Avand in vedere ca pentru judetul Prahova s-au propus diferite solutii
regionale, si avand in vedere ca sursele locale de apa sunt partial contaminate
si/sau improprii consumului uman, s-au facut analize de optiuni pentru 4 zone
de alimentare cu apa (W11, W12, W13 si
W21). Mai mult, au fost dezvoltate si analizate in detaliu optiuni strategice
pentru zona sud – estica a judetului.
In zonele W11, W12 si W13, aflate in zona sudica a
judetului, optiunea privind o solutie centralizata incluzind o conducta de
transport de la campul de foraje subterane Tinosu la Ploiesti, este cu 12% mai
costisitoare decit soluutia descentralizata. In zona W21 Predeal – Soimari,
amplasata in zona estica a judetului, optiunea centralizata ce prevede o
conducta de transport de la sistemul principal de transport Valenii de Munte
(parte a sistemului de transport Teleajen) este cu aproape 8% mai scumpa decit solutia
descentralizata.
In partea de sud – est a judetului, zona cu probleme
considerabile atit in ceea ce priveste calitatea apei din pinza freatica, cit
si cea de continuitate a pinzei freatice, optiunea centralizata prevede
extinderea sistemului de transport Paltinu – Teleajen pina la orasul Mizil, cu
conexiuni catre localitatile Balta Doamnei, Ciorani, Fulga, este o solutie cu
doar 4% mai costisitoare fata de solutia descentralizata, oferind si avantajul
alimentarii cu apa a unui numar de aproximativ 90.000 locuitori.
Concluzionind, la nivelul zonelor de alimentare cu apa
W11, W12 si W13 s-au adoptat solutii descentralizate de conectare la sistemul
principal de transport existent Paltinu, iar pentru zona W21 solutia
centralizata cu extinderea conductei pe traseul Ploiesti – Mizil.
Strategia
la nivelul judetului
Principalul scop al strategiei la nivel judetean este
de a identifica cele mai putin costisitoare solutii (atat tehnice cat si
institutionale) in vederea atigerii obiectivelor propuse. Strategia la nivelul
judetului include:
·
Obiectivele pe plan national
·
Termenele si
obiectivele la nivel judetean
·
Analiza
optiunilor (Capitolul 5)
si se bazeaza pe “Situatia actuala” (Capitolul 2) si
“Prognoze” (Capitolul 3).
Obiectivele la nivel national sunt expuse in Programul
Operrational Sectorial (POS Mediu). In acest document Ministerul Mediului si
Dezvoltarii Durabile (MMDD) impune urmatoarele obiective:
·
Asigurarea, in
aglomerarile cu mai mult de 2.000 locuitori, a calitatii corespunzatoare a apei
potabile si a serviciilor de canalizare/epurare ape uzate, la tarife
acceptabile.
·
Asigurarea calitatii
apei potabile in toate aglomerarile urbane.
·
Cresterea gradului de
puritate a cursurilor de apa.
·
Imbunatatirea
managementului statiilor de epurare (SEAU) si a depozitariii namolului.
In proiect,
identificarea masurilor necesare si ierarhizarea prioritatilor s-au facut avand
in vedere necesitatea incadrarii in obiectivele nationale cu cele mai mici
costuri.
Ierarhizarea aglomerarilor din judetul
Prahova, in sectorul apelor uzate, care sunt definite si explicate in Capitolul
5, s-a facut tinand cont de urmatoarele criterii:
1.
Conformarea
cu cerintele: aglomerari > 10.000 P.E.
pana in 2015,
aglomerari < 10.000 P.E.
pana in 2018,
aglomerari < 2.000 P.E. pana in 2037,.
2.
Costul
specific al investitiei: costul de investitii pe cap de locuitor din
aglomerare, conectat.
3.
Cresterea
ratei de conectare.
Abordarea modului de
colectare si epurare este determinata, deasemenea, de termenele de conformare
la care noile standarde trebuie sa fie puse in aplicare. Simultan cu aceste
conditii, obiectivul principal constituit de imbunatatirea sistemelor de
epurare trebuie sa mearga in paralel cu masurile de reabilitare hidraulica a
retelelor existente de colectare.
Principalele obiective
sunt:
·
Reducerea in mod
eficient a infiltratiilor in sistemele de colectare a apei uzate;
·
Operarea eficienta a
facilitatilor de epurare (SEAU) existente;
·
Eliminarea oricarui
posibil risc de contaminare din partea consumatorilor non-casnici;
·
Cresterea ratei de
conectare.
In acest context, analiza de optiuni reprezinta atat
un nivel de referinta in care se explica diferitele optiuni disponibile cu
privire la definirea aglomerarilor cat si un breviar al celei mai favorabile
etapizari a masurilor necesare.
Cu privire la furnizarea apei potabile, reteaua
publica existenta este alimentata in general cu apa de buna calitate fara
probleme de satisfacere a cererii, in timp ce multe din sursele publice locale
de apa (situate adesea in interiorul localitatilor in apropierea strazilor)
sunt poluate cu nitrati si alte substante. Pierderile de apa sunt foarte mari,
din cauza retelelor foarte imbatranite. Din acest motiv, este recomandata
luarea urmatoarelor masuri prioritare:
·
Cresterea ratei
de conectare coroborata cu reabilitarea retelei;
·
Extinderea
retelelor pentru alimentarea altor localitati.
Din cauza costurilor mari legate de transportul apei
potabile, sunt preferate alimentarile din surse locale. Totodata, este nevoie
de definirea unor zone de protectie, si prin urmare trebuie promovata o
politica de dezvoltare sustinuta a agriculturii. Dupa reducerea pierderilor
foarte mari din reteaua de distributie, aceleasi surse existente pot fi
folosite pentru alimentarea altor consumatori suplimentari.
Modul de realizare a alimentarii
cu apa potabila este influentat de urmatoarele criterii:
1.
Conformarea cu termenele stabilite pentru calitatea apei potabile
2.
Implementarea proiectului integrat (alimentare cu apa, evacuare ape
uzate)
3.
Proiectele de alimentare cu apa potabila trebuie sa urmeze proiectele
principale privind colectarea si epurarea apelor uzate.
Criteriul 1 focalizeaza
investitiile spre zonele rurale, unde sunt intalnite cu precadere probleme
privind calitatea apei potabile, in timp ce Criteriile 2 si 3 focalizeza investitiile
spre zonele urbane, unde sistemele de alimentare cu apa potabila pot fi
implementate intr-un mod mai eficient, din punct de vedere financiar, datorita
numarului mare de locuitori.
Prin stabilirea
investitiilor prioritare, indeplinirea Criteriilor 2 si 3 conduce la includerea
in listele de prioritati a 7 orase din judet, cu o investitie neta de 103,67 milioane de EURO (respectiv suma
recomandata in Anexa 4.2 pentru proiectele prioritare in sectorul apa
potabila). Indeplinirea primului criteriu, in speta respectarea datelor de
conformare privind asigurarea calitatii apei potabile reclama investitii mai
mari decat cele prognozate in mod.
Planul
de investitii pe termen lung
Plecand de la masurile prestabilite si de la costurile
unitare, pentru fiecare aglomerare si pentru fiecare arie de alimentare cu apa
potabila s-au calculat si intocmit bazele de date prind costurile investiei si costurile
de intretinere si operare.
Plecand de la costurile calculate, si luand in
considerare datele stabilite pentru conformare aferente fiecarei
comune/aglomerari in parte s-a realizat o etapizare pe faze a masurilor
necesare pentru sistemele de apa potabila si apa uzata.
Masurile necesare pentru sectorul apei potabile se
ridica la valoarea de 827 milioane
de EURO (costuri nete fara contingente, taxe s.a.). Din acestia, 53%, respectiv
436 milioane EURO (costuri nete fara
contingente taxe s.a.) trebuiesc investiti pana in anul 2015, in vederea
conformarii cu cerintele in sectorul apei potabile. Pentru atingerea acestui obiectiv
vor fi necesare eforturi tehnice, financiare si institutionale. O rata de
conectare de circa 100% va putea fi atinsa in jurul anului 2025.
Pana la finalizarea, in anul 2037, a acestui Master
Plan, pentru sectorul ape uzate sunt necesare investitii de circa 807,7 milioane EURO (costuri nete fara contingente, taxe s.a.) inclusiv
pentru asigurarea serviciilor in zonele rurale care nu fac parte din
aglomerarile prezentate in acest MP - “alte zone”. Rata de conectare pentru
serviciile de colectare/epurare ape uzate va ajunge la circa 100% din care 87%
in aglomerarile identificate si 13 % in “alte zone”.
Luind in considerare o populatie de
822.000 locuitori la nivelul anului 2007, implementarea proiectelor din Faza 1,
totalizind 487.000 locuitori conectati la sisteme centralizate de colectare si
tratare ape uzate, va conduce la atingerea unei rate de conectare de 60%.
Totalul investitiilor pentru proiectele de colectare si tratare ape uzate
(Fonduri de Coeziune + Alte Surse de finantare) necesare in Faza 1 se ridica la
suma de 195,72 milioane EURO (costuri nete fara contingente, taxe s.a.).
Pentru anul 2015, POS Mediu prevede ca tinta,
atingerea unei rate de conectare de 70% (575.000 locuitori) la sisteme
centralizate de colectare si tratare ape uzate. Pentru atingerea acestui
obiectiv, vor trebui conectati la sistem un numar aditional de 88.000
locuitori.
Lungimea totala a retelelor reabilitate va fi de 81 km, la care se
adauga 1.940 km de extinderi si retele complet noi. Pana in 2037, un numar
total de 83 de statii de epurare ape uzate vor fi rehabilitate, modernizate,
sau construite noi.
Investitii prioritare in Infrastructura
Pentru conformarea cu standardele UE, sunt necesare
anumite investitii. Totodata, finantarile din Fondurile de Coeziune au bugete limitate,
din acest motiv este necesara o prioritizare a investitiilor pe baza
criteriiilor prin care s-au stabilit fazele de desfasurare a proiectului.
Dealtfel, capacitatea de implementare in diferite
localitati este limitata din motive financiare, institutionale si din motive
tehnice – in unele aglomerari implementarea sistemelor de apa potabila si apa
uzata va afecta in mod serios infrastructura existenta.
Toate aglomerarile cu mai mult de 10.000 P.E. si toate
localitatile cu statut de oras au fost desemnate ca aglomerari prioritare. Pe
baza criteriilor de priooritizare, au fost selectate un numar de 7 localitati
(vezi si Anexa 4.1):
1.
Agglomeration
Campina
2.
Agglomeration
Breaza
3.
Agglomeration
Sinaia
4.
Agglomeration
Baicoi
5.
Agglomeration
Mizil
6.
Agglomeration Plopeni
7.
Agglomeration
Urlati (Town Status)
Aglomerarile prioritare cuprind 7 orase (asezari
urbane). Pentru aceste aglomerari au fost elaborate proiecte integrate atat
pentru sectorul apa potabila cat si pentru cel de colectare/epurare ape uzate.
Investitiile totale pentru sectoarele apa potabila si
apa uzata sunt de 103,67 milioane
EURO (costuri nete fara contingente, taxe s.a.). Necesarul prognozat de
investitii care trebuiesc realizate din bugetul Fondurilor de Coeziune este de 103,67 milioanne EURO (costuri nete
fara contingente, taxe s.a.), respectiv 130,0
milioane EURO cu toate taxele incluse, si se refera la proiectele prioritare
selectate (Sinaia, Breaza, Campina, Baicoi + Plopeni, Mizil si Urlati). In
tabelul de mai jos sunt prezentate valorile necesare ale investitiilor
prioritare pentru alimenntari cu apa si sisteme de canalizare:
# |
Categorie de lucrari |
Total Judet |
Aglom. SINAIA |
Aglom. BREAZA |
Aglom. CAMPINA |
Aglom. BAICOI |
Aglom. PLOPENI |
Aglom. MIZIL |
Aglom. URLATI |
|
1 |
Alimentari cu apa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1 |
Captari de apa, foraje |
755.0 |
755.0 |
0.0 |
0.0 |
0.0 |
0.0 |
0.0 |
0.0 |
|
1.2 |
Statii Tratare Apa (STA) |
823.2 |
240.0 |
0.0 |
100.0 |
403.2 |
0.0 |
80.0 |
0.0 |
|
1.3 |
Conducta Aductiune |
17,950.3 |
405.3 |
1,375.0 |
0.0 |
0.0 |
0.0 |
15,050.0 |
1,120.0 |
|
1.4 |
Statii de Pompare, Rezervoare |
2,082.2 |
906.3 |
0.0 |
327.9 |
48.0 |
0.0 |
800.0 |
0.0 |
|
1.5 |
Retele de Distributie Apa |
8,814.4 |
0.0 |
7,177.4 |
426.0 |
0.0 |
0.0 |
831.0 |
380.0 |
|
Total 1. |
30,425.1 |
2,306.6 |
8,552.4 |
853.9 |
451.2 |
0.0 |
16,761.0 |
1,500.0 |
||
2 |
Canalizare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 |
Statii Epurare Ape Uzate (SEAU) |
30,769.7 |
5,631.0 |
4,542.4 |
7,106.5 |
0.0 |
6,710.0 |
4,320.0 |
2,459.7 |
|
2.2 |
Colector Principal |
8,227.7 |
1,995.0 |
4,364.0 |
67.5 |
1,801.2 |
0.0 |
0.0 |
0.0 |
|
2.3 |
Statii de Pompare Apa Uzata |
228.0 |
52.0 |
38.0 |
76.0 |
62.0 |
0.0 |
0.0 |
0.0 |
|
2.4 |
Retele de Canalizare |
34,018.2 |
2,990.6 |
11,360.7 |
6,591.4 |
8,366.0 |
1,575.0 |
1,422.0 |
1,712.5 |
|
Total 2. |
73,243.6 |
10,668.6 |
20,305.1 |
13,841.4 |
10,229.2 |
8,285.0 |
5,742.0 |
4,172.2 |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
103,668.7 |
12,975.2 |
28,857.5 |
14,695.3 |
10,680.4 |
8,285.0 |
22,503.0 |
5,672.2 |
||
Tabelul 3: Investitii propuse pentru Fond de Coeziune
Prioritizarea proiectelor s-a realizat pe baza
numarului total de persone – echivalente (PE), a analizei cost – eficienta
pentru partea de colectare si tratare a apelor uzate, ca parte a sistemului
integrat propus.
Anliza
Economico Financiara
Analiza financiara a investitiei s-a realizat luand in
considerare doua valori principale:
·
Costul Primar Dinamic (CPD);
·
Media Costurilor
Incrementale (MCI).
Analiza separata a fiecarei valori a dus, in final, la
concluzii similare pentru fiecare aglomerare.
CPD total pentru sectorul apa poate varia de la 1.27
Euro/m3 in aglomerarea urbana Ploiesti pana la 2.40 Euro/m3
in zonele rurale. Aceste valori sunt mai mari decat tarifele actuale practicate
in judet. Daca judetul ar fi considerat ca o singura zona de operare, CPD
pentru sectorul apa se situeaza la valoarea medie de 1.78 Euro/m3.
Aceasta este o valoare mai rezonabila, in special pentru zonele rurale. In ceea
ce priveste activitatea de colectare si tratare a apelor uzate, CPD poate
vvaria de la 0.97 Euro/m3 in Ploiesti la 2.80 Euro/m3 in
zonele rurale. Daca se considera intregul judet ca arie de operare, CDP pentru
activitatea de colectare si tratare a apelor uzate va fi de 1.60 Euro/m3.
Daca operatorul sectorului de apa din judet va creste
tarifele in vederea acoperirii CDP, posibilitatile populatiei de acoperire a
noilor costuri (abordabilitatea) vor fi epuizate rapid, ceea ce va conduce la
scaderea nivelului incasarilor, lipsa de lichiditati si in final o dezvoltare
nesustenabila. In capitolul care urmeaza consultantul analizeaza valoarea maxim
fezabila a cresterii tarifelor din punct de vedere al abordabilitatii si al
resurselor financiare care pot fi generate. Diferenta dintre acestea se va inregistra
ca fiind “decalaj financiar” si va trebui finantata din alte surse.
Analiza CDP releva faptul ca, pe termen lung,
strategia unificarii tarifului este mult mai fezabila, contribuind la
implementarea unui principiu de solidaritate si asigurand maximul de finantare
prin indeplinirea criteriului de limitare a abordabilitatii din punct de vedere
al consumatorilor casnici.
Analiza arata ca pentru maximizarea resurselor
financiare generate de cresterea tarifelor, maximizarea ratei de conectare in
vederea dezvoltarii sustenabile a sistemului este necesara implementarea
principiului solidaritatii. Aceasta inseamna ca tariful unitar pentru intreaga
zona de operare este varianta viabila a strategiei viitoare a operatorului
judetean de apa.
Macro-abordabilitatea
Analiza a aratat ca pentru implementarea investitiilor
definite in Master Plan trebuie luat in considerare un numar semnificativ de
elemente.
Scopul analizei de macro-abordare este de a identifica
parti din investitiile definite in Master Plan care pot fi finantate din
valoarea de revenire generata de tarifele serviciilor de apa/canal furnizate,
si de necesarul de resurse de finantare provenind de la entitati financiare
externe.
Analliza de macro-abordabilitate s-a facut luand in
calcul urmatoarele doua valori:
·
Decalajul
financiar;
·
Nivelul de
macro-abordabilitate.
Decalajul financiar a fost calculat separat pentru
fiecare aglomerare in parte in vederea relevarii efectelor induse de principiul
solidaritatii in cazul unui operator unic la nivel judetean. In urma aplicarii
acestui principiu au rezultat urmatoarele efecte:
·
Pe termen mediu
si scurt, orasele mari, care au un decalaj financiar mai redus vor primi cele
mai multe fonduri comparativ cu orasele mici si zonele rurale care vor primi
cele mai putine fonduri;
·
Pe termen lung,
in compensarea faptului ca initial au beneficiat de fonduri mai mari, marile
orase vor contribui cu cote din valorile de revenire generate de sistemul de
apa din zonele lor pentru cofinantarea partiala a investitiilor din orasele mai
mici.
S-a determinat un decalaj financiar total, fara a
include municipiul Ploiesti, aceasta datorita faptului ca aceasta aglomerare nu
va fi operata de Operatorul Regional (ROC), ci de un operator privat (APA NOVA
PLOIESTI) care are serviciile concesionate pe o perioada de 25 ani. Excluzind
municipiul Ploiesti, acest decalaj financiar creste de la 96,2 la 99,6%. Acest
fapt ilustreaza clar ca, fara includerea aglomerarii Ploiesti, capacitatea de
finantare a celorlalte oraselor si a zonelor rurale se va diminua, conducind la
o mai mare necesitate de identificare a unor surse de finantare
suplimentare.
O analiza de sensibilitate releva faptul ca abaterile
mici de la costurile de operare/mentenanta si de la valoarea de revenire din
partea consumatorilor casnici au o influenta determinanta in ceea ce priveste
decalajul financiar. Aceste elemente se impun a fi analizate in detaliu in
timpul studiului de fezabilitate, in vederea asigurarii implementarii sustinute
a investitiei si a operarii viitoare a sistemului.